Γράφει ο Φοίβος Καλφόπουλος

 

 


  Η πραγματικότητα είναι ρευστή και οι τρόποι για να τη μεταβάλλει κανείς ποικίλουν. Μια απο τις πιο ισχυρές επιθυμίες του ανθρώπου είναι να βρεί ένα δρόμο ωστε να επιτύχει τη πολυπόθητη αυτή μεταβολή. Να βρεί έναν τρόπο ωστε να καταφέρει να την ελέγξει, να επιδρά πάνω της όποτε αυτός επιθυμεί.

 

Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο χρειάζεται μια πιο λεπτομερή και ολοκληρωμένη εικόνα του σύμπαντος. Είναι κατ αρχήν θέμα προοπτικής, δεν έχουν την ίδια οπτική γωνία παραδείγματος χάρη ένα έντομο και ένα πουλί, η διαφορά είναι προφανείς, το πουλί έχει ευρύτερη προοπτική των πραγμάτων σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα όντα που ζούν στο έδαφος

Η τέχνη, υπήρξε ανέκαθεν ένας τέτοιος τρόπος ανύψωσης κι όταν συνδυαστεί με τον αποκρυφισμό δεν μπορεί παρά να δώσει έναν εξαιρετικά αποτελεσματικό συνδιασμό σε ότι αφορά την εξερεύνηση των άγνωστων και μη πεδίων της πραγματικότητας. Ο Ostin Osman Spare υπήρξε ένας άνθρωπος που χρησιμοποιήσε το παραπάνω συνδυασμό και κατάφερε να διεισδύσει στα βαθύτερα στρώματα της πραγματικότητας.

 

Καλλιτεχνική ιδιοφυία, οραματιστής και αποκρυφιστής άφησε τη δικιά του ξεχωριστή σφραγίδα τόσο στη καλλιτεχνική όσο και στη μαγική παράδοση του περασμένου αιώνα. Πεθανε στην απομόνωση, αγνοημένος απο τους εκπροσώπους της αποδεκτής τέχνης αλλά μετά το θανατό του το όνομα του μετατράπηκε σε πραγματικό θρύλο.

Ο ίδιος γράφει : “Το ασυνείδητο είναι η επιτομή της κάθε εμπειρίας και σοφίας, των παρελθοντικών ενσαρκώσεων με τη μορφή ανθρώπου, ζώου, πουλιού, φυτού κτλπ, όλων όσων υπάρχουν, υπήρξαν και θα υπάρξουν”. Ο Spare επιδίωξε να διεισδύσει στα ποικίλα επίπεδα ύπαρξης και να φθάσει στον πυρήνα, που ονόμαζε Παντοδύναμη Απλότητα. Στο σημείο αυτό θα μπορούσε να ενωθεί με το σημείο Κία ( η κατάσταση ενδιαμεσότητας για τον Spare, ή ύστατη αλήθεια, η πηγή όλων των εκπορεύσεων και εκδηλώσεων, η αρχέγονη ενέργεια… μπορεί να ταυτιστεί και με το Αιν-Σοφ της Καμπάλα ) σε μία κατάσταση Νιρβάνα. Όμως στην πορεία ανακάλυψε ότι αποκτώντας πρόσβαση στις ενέργειες αυτών των σταδίων ή οντοτήτων μπορούσε να αποκτήσει τρομερή δύναμη μέσω μίας διαδικασίας που ονόμασε Αταβιστική Αναζωογόνηση.

Εδώ έρχεται αυτό που ονομάζουν οι χαοτικοί μάγοι Gnosis. Gnosis στη χαοτική μαγεία ονομάζεται μία ξεχωριστή κατάσταση συνείδησης ( μία κατάσταση η οποία είναι γνωστή απο διάφορες παραδόσεις ως Μη Σκέψη, Santori ). Η Gnosis για τους χαοτικούς μάγους και όχι μόνο για αυτούς, είναι το κύριο κλειδί για να ξεκλειδώσει ο άνθρωπος τις (μαγικές) ικανότητες του. Είναι η κατάσταση στην οποία η συνειδητότητα είναι άδεια απο σκέψεις / πληροφορίες και είναι εστιασμένη μόνο στο σκοπό/στόχο του υποκειμένου. Αυτή η κατάσταση έχει εκθειαστεί απο πολλούς φιλοσόφους, χαραχτηριστικά παραδείγματα << Αν η δύναμη του σκέπτεσθαι είναι ένα αξιοσημείωτο δώρο, τότε η δύναμη του μη σκέπτεσθαί είναι κάτι πολύ ανώτερο >>.

 

Πώς μπορεί λοιπόν να επιτευχθεί αυτή η πολυπόθητη κατάσταση ; Με πολλούς τρόπους είναι η απάντηση. Ας αναφέρω τη τεχνική που εισήγαγε ο Spare, τη λεγόμενη “στάση θανάτου” ( Death Posture ) η οποία είναι και η πιο εύκολη ( κατά τη γνώμη μου πάντα ). To υποκείμενο θα υποβάλει τον εαυτό του λοιπόν σε μία συνεχή κατάσταση ενεργητικότητας, σε μία συνεχή διαδικασία κούρασης, το ζητούμενο είναι η τελειωτική εξάντληση, θα το έχετε παρατηρήσει πως σε αυτή τη κατάσταση ο νούς αδειάζει. Ένας πολύ καλός τρόπος και αν μη τι άλλο ευχάριστος, για να φθάσετε στη Στάση Θανάτου είναι ο εξαντλητικός χορός !

 

Όταν φθάσετε λοιπόν στην πλήρη εξάντληση και ο νούς σας δεν σκέφτεται τίποτα είναι η ευκαιρία να “εμφυτέψετε ” το sigil.

O Austin Osman Spare γεννήθηκε στις 30 Δεκεμβρίου 1886. Γόνος φτωχής οικογενείας, ήταν το τρίτο παιδί απο τα πέντε και το μοναδικό αγόρι. Ο πατέρας του ήταν αστυνομικός. Τα χρήματα δεν επαρκούσαν, αλλά οταν ο Spare έδειξε τις καλλιτεχνικές πτυχές του χαραχτήρα του οι γονείς του βρήκαν τα χρήματα να τον στείλουν σε ένα σχολείο με κεντρικό θέμα τη τέχνη. Στην ηλικία των επτά σύναψε φιλικές σχέσεις με μία μυστηριώδης ηλικιωμένη γυναίκα, μία μάγισσα με το όνομα κυρία Patterson. Ο Spare συχνά την αναφέρει στα έργα του σαν δεύτερη μητέρα. Η κ. Patterson τον ώθησε στην εντρύφηση της μαγείας. Το δίδαξε πως να οραματίζεται και να επικαλείται στοιχειακά και πνεύματα. Η ίδια ισχυριζόταν πως είχε τη δύναμη να υλοποιεί σκεπτομορφές σε βαθμό που αυτές να γίνονται αντιληπτές απο τους παρεβρισκόμενους. Η κ. Patterson όπως γίνεται κατανοητό έπαιξε καταλυτικο ρόλο στην μετέπειτα ζωή του. Ο Spare συνέχισε τη μαθητεία του στο Royal College of Art

Μοιραστείτε το άρθρο !

. Στην ηλικία των 17 ετών δημοσιεύσε το πρώτο του πίνακα ο οποίος προκάλεσε το ενδιαφέρον του τότε κόσμου της τέχνης. Μετά απο ένα χρόνο το 1905 δημοσίευσε και το πρώτο του συγγραφικό έργο με τίτλο Earth Inferno το οποίο περιείχε σκίτσα τα οποία απεικονίζουν ανθρώπινες φιγούρες σε πραγματικά αλλόκοτες στάσεις. Το 1908 ήρθε σε επαφή με τον Αleister Crowley ο οποίος του πρότεινε να ζωγραφίζει για το περιοδικό του ‘The Equinox’. Aυτό οδήγησε τον Spare να εισχωρήσει αργότερα στο Τάγμα του Crowley τον Αργυρό Αστέρα ( Argentium Astrum ) το 1910, ένα Τάγμα το οποίο δίδασκε για το Θέλημα. Ωστόσο οι σχέσεις των δύο αυτών μεγάλων αποκρυφιστών δεν κράτησαν για πολύ. Ο Spare αυτό το καιρό είχε αρχίσει να γράφει το γνωστότερο βιβλίο του ‘Book of pleasure’ στο οποίο ανέπτυσε τις ιδέες του για τη πρακτική της μαγείας. Το βιβλίο των ηδονών θεωρείται ένα απο τα καλύτερα αποκρυφιστικά έργα, καθώς περιέχει πολύτιμες τεχνικές και αξιοθαύμαστα σκίτσα. Ο Spare επίσης μιλάει για την ανθρώπινη υποκρισία για τη θρησκεία για το αληθινό νόημα της προσωπικής ελευθερίας και δύναμης.Το 1916 κατα τη διάρκεια του Παγκοσμίου πολέμου υπηρετεί στο στρατό και προσφέρει τις υπηρεσίες του ως ζωγράφος.


Το 1921 δημοσιεύει το “The focus of life ” ένα βιβλίο αποτελούμενο απο σκίτσα με τα μοναδικά μαγικά σχολιά του. Τη περίοδο 1921 – 1924 φτάνει στο απόγειο της καλλιτεχνικής του πορείας καθώς τα έργα του γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία. Το 1924 δημοσιεύει το “Αnathema of Zos” ένα μανιφέστο εναντίον της συμβατικής κοινωνίας. Η μεταστροφή αυτή του Spare τον αποστασιοποίησε οριστικά απο το καλλιτεχνικό κατεστημένο και απο εκεί και πέρα, ο βρετανός καλλιτέχνης πέρασε την υπόλοιπη ζωή του στην αφάνεια, απορρίπτοντας το μοντερνισμό και τις πρωτοπορειακές τάσεις και ζώντας ασκητικά.


Στα τελευταία χρόνια της ζωής του παθιάστηκε με τη σεξουαλική μαγεία την οποία και πρόσθεσε στο μέχρι τότε μαγικό του σύστημα. Η εμμονή του για τη σεξουαλική μαγεία ήταν τέτοια που τον ώθησε σε διεστραμμένες σεξουαλικές δραστηριότητες, οι οποίες φυσικά ήταν ακατανόητες απο τη τότε κοινωνία αλλά και κατακριτέες. Ο Spare πίστευε πως οι σεξουαλικά αποκρουστικές ενέργειες προκαλούν αλλαγές στην ηλεκτροχημεία του εγκεφάλου και έτσι ο μάγος μπορεί να μεταβεί με τις κατάλληλες πρακτικές σε ανώτερα επίπεδα συνειδησεως. 


Το 1947 γνωρίζει τον γνωστό αποκρυφιστή Κenneth Grant και βαθμιαία αποκτάει περισσότερες επαφές με τους αποκρυφιστές της τότε εποχής. Γνώρισε τον Gerald Gardner το 1950 τον οποίον και διδάσκει να δημιουργεί sigils, μαγικά φυλαχτά και αλλά βοηθητικά για το τελετουργικό. Τον ίδιο καιρό άρχισε να δουλεύει ένα Γριμόριο με το όνομα “Zos Kia Cultus” οπού σε αυτό περιέχονται όλα τα μυστικά της μαγικής διδασκαλίας του. Όμως δυστυχώς το Μάιο του 1956 ο Spare πέθαίνει και έτσι άφησε αυτό το έργο ημιτελή. Μερικά χρόνια μετά απο το θανατό του το έργο του αναγνωρίστηκε και τελικώς επηρέασε καθοριστικά τις επόμενες γενιές αποκρυφιστών…

Οι τεχνικές για να φθάσει κανείς σε αυτή τη κατάσταση συνείδησης δεν περιορίζονται βέβαια στη Στάση Θανάτου. Μπορεί να επιτευχθεί : με διαλογισμό,  χρήση ψυχεδελικών ουσιών, κατα τη διάρκεια της σεξουαλικής πράξης και συγκεκριμένα στο σημείο της εκσπερμάτωσης…


Και τώρα το κρίσιμο σημείο η στιγμή της εμφύτεψης, όταν φθάσετε στη κατάσταση της Gnosis προσπαθήστε να φθάσετε όσο πιο μακριά γίνεται, να ξεπεράσετε τα διανοητικά όρια σας, να φθάσετε σε κατάσταση έκστασης η οποία αποτελεί και τη πιο κατάλληλη στιγμή. Τότε θα συγκεντρωθείτε με όλες σας τις δυνάμεις στο sigil, θα το σκέφτεστε συνέχεια με μεγάλη επιμονή και υπομονή, αυτή η διαδικασία θα κρατήσει για όσο χρόνο νομίζετε εσείς αρκετό. Αφού τελειώσει η διαδικασία της εμφύτεψης του sigil στο ασυνείδητο, το sigil πρέπει να σβηστεί απο το μυαλό σας, εδώ για μένα βρίσκεται η περισσότερη δυσκολία. Το sigil δεν πρέπει να ανασυρθεί απο το ασυνείδητο, αν επέλθει ξανά στο συνειδητό τότε θα εμποδιστεί απο τη λαχτάρα, την αγωνία για το αποτέλεσμα. Η αγωνία του υποκειμένου για το αποτέλεσμα αποτελεί έναν απο τους σημαντικότερους εχθρούς για τη διεκπεραίωση κάθε μαγικής εργασίας.
Τέλος κλείνω αυτή την ενότητα με κάποιες διευκρινήσεις για το περιεχόμενο του sigil το οποίο δεν μπορεί να είναι κάτι απίθανο. Το υποκείμενο πρέπει να θέτει κατακτήσιμους στόχους.

 

Είναι πολύ πιο εύκολο να προκαλέσεις αλλαγή σε ήδη διαθέσιμα/έτοιμα << κανάλια >>. Παραδείγματος χάρη είναι πιο εύκολο να κατακτήσεις μία υψηλή θέση όταν είσαι ήδη σε μία επιχείρηση απο το να ζητάς υψηλή θέση όταν είσαι άνεργος. Επίσης όταν μία μαγική σφραγίδα έχει ως στόχο την τύχη όπως στο παράδειγμα, εννοείται πως το υποκείμενο δεν θα κάθεται μέσα σε τέσσερις τοίχους να τη περιμένει καρτερικά αλλά θα τη προκαλέσει και λίγο…

 

 

 

 

Ποιός ήταν ο Αustin Osman Spare;

Η τεχνική

 

 

 


Οι μαγικές σφραγίδες αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο στην εργαλειοθήκη του κάθε μάγου, ένα εργαλείο με το οποίο του δίνεται η δυνατότητα να ασκεί μαγεία, δηλαδή να προκαλεί αλλαγές σε συμφωνία με τη Θέληση. Η λέξη sigil έχει τις ρίζες της απο το λατινικό signum που σημαίνει σημάδι και επίσης απο το sigillum που σημαίνει σφραγίδα.

 

Η δημιουργία της μαγικής σφραγίδας είναι απλή. Δεν χρεάζονται μαγικά αλφάβητα ή γλώσσες, δεν χρειάζεται καμία αστρολογική ενημέρωση ή κάποιο τελετουργικό, δεν χρειάζεται να ανοιχθεί κανένας κυκλός ούτε να επικαλεστεί το υποκείμενο σε κάποιο θεό, άγγελο, δαίμονα δεν χρειάζεται τίποτα απο αυτά που γνωρίζατε μέχρι στιγμής. Αρκεί μόνο το υποκείμενο να συμπυκνώσει την επιθυμία του σε μία πρόταση, οι λέξεις της πρότασης προτείνω να είναι στην αγγλική γλώσσα. Έστω λοιπόν οτι η επιθυμία σας είναι να αποκτήσετε τύχη, θα γράψετε σε ένα χαρτί “My will is to obtain luck “. Απο εδώ και πέρα οι τεχνικές διαφοροποιούνται, αλλά σε γενικές γραμμές οι διαφορές είναι μικρές ασήμαντες λεπτομέρειες. Το θέμα είναι να βρεί ο καθένας αυτή που τον βολεύει περισσότερο, ο Spare για παράδειγμα τράβούσε απλά μια ευθεία γραμμή.

 


Απο τη προτασή σας λοιπόν θα βγάλετε τα φωνήεντα και όσα σύμφωνα επαναλαμβάνονται και θα κρατήσετε τα υπόλοιπα, στη προκειμένη περίπτωση τα γράμματα που μας χρειάζονται είναι τα εξής : Μ, L, S, B, N, C, K το W όπως θα παρατηρήσετε δεν βρίσκεται ανάμεσα στα γράμματα, αρκεί το Μ ( δείτε το ανάποδα ) έτσι καλό θα ήταν να λειτουργείται και σε άλλες περιπτώσεις, όσα λιγότερα γράμματα έχετε τόσο πιο εύκολος θα είναι ο σχεδιασμός του συμβόλου.

 

Aυτά τα γράμματα θα τα ενοποιήσετε λοιπόν σε ένα σύμβολο, το οποίο μπορείτε να χαράξετε όπου θέλετε, προτείνω σε χαρτί που είναι και το πιο συνηθισμένο. Μη δίνετε ιδιαίτερη σημασία στο σχεδιασμό, δεν είναι ανάγκη να είναι καλλιτέχνημα… Αυτό είναι το πρώτο και παιδαριωδώς έυκολο στάδιο. Αυτό το σύμβολο μέχρι στιγμής δεν έχει καμία δύναμη, απλά περιέχει την επιθυμία σας. Η όλη αυτή τεχνική βασίζεται στο επόμενο στάδιο που είναι αυτό της << εμφύτευσης >> του sigil στο ασυνείδητο. Κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί έχοντας το υποκείμενο τη συνηθισμένη κατάσταση συνείδησης.

Ένας δρόμος για να φθάσει ο Spare στο ασυνείδητο και να εκμεταλευτεί τις δυνατότητες του είναι οι μαγικές σφραγίδες. Το σκεπτικό πίσω απο τη μέθοδο είναι απλό, οι επιθυμίες μπορούν να εστιαστούν και να ενσωματωθούν σε σφραγίδες ή ιδεογράμματα τα οποία αποτελούνται απο λέξεις και φράσεις που εκφράζουν τη συγκεκριμένη επιθυμία. Αυτά τα πανίσχυρα σύμβολα χρησιμοποιούνται έτσι ώστε ή ουσία της επιθυμίας να φθάσει βαθιά στο ασυνείδητο


Η πνευματική κληρονομιά που άφησε πίσω του ο Spare είναι μεγάλη. Κατ αρχήν να σημειώσουμε πως ο Spare είναι ο εμπνευστής του νεότερου και γρηγορότερα αναπτυσσόμενου ρεύματος στο χώρο του αποκρυφισμού και της σύγχρονης μαγείας σήμερα, της χαοτικής μαγείας και επίσης έδωσε το εύνασμα με το έργο του για τη δημιουργία του πρώτου μαγικού χαοτικού τάγματος το 1971 το λεγόμενο ΙΟΤ ( illuminates of Thanateros ).

 

Περισσότερα για το Τάγμα εδώ!


Άφησε πίσω του δεκάδες αξιόλογους πίνακες ζωγραφικής, πίνακες που σε υποβάλουν στην ιδιότυπη ατμόσφαιρα τους και πολλές φορές σου δημιουργούν αλλόκοσμα συναισθήματα με τις αινιγματικές και φρικιαστικές φιγούρες που απεικονίζουν.
Στο κυρίως θέμα τώρα… όσον αφορά τον αποκρυφισμό ο Spare δεν συμβάδισε ποτέ με τη παραδοσιακή μαγεία που απαιτεί πολύπλοκες και λαβυρινθώδεις τελετές και επιβάλλει στο μάγο να έχει στη διάθεση του ακόμα πιο περίπλοκο εξοπλισμό. Ο Spare αποφάσισε να απλουστεύσει τα πράγματα απορρίπτοντας τα παραπάνω ως περιττά και ανώφελα!


Σε αυτό το άρθρο λοιπόν θα αναλύσουμε την απλή μέθοδο των μαγικών σφραγίδων ( sigils ) που εισήγαγε ο O.A.Spare.

 

 

 

Η θεωρία πίσω απο τη τεχνική

 

 

 

 

Η μαγική κοσμολογία του Spare είναι απλή. Όπως προείπα ο βρετανός καλλιτέχνης δεν έδωσε ιδιαίτερα έμφαση στην πρακτική πλευρά του αποκρυφισμού και φρόντισε να μη χαθεί στον κυκέωνα της μαγικής συμβολολογίας.Πιστεύοντας ακράδαντα στη μετενσάρκωση ο Spare πρέσβευε πως το σύνολο των παρελθοντικών υπάρξεων κάθε ατόμου υπάρχει βαθιά στο ασυνείδητο και το άτομο μπορεί να έρθει σε επαφή και να επικοινωνήσει με τις απειράριθμες παραλλαγές του εαυτού του που φωλιάζουν εκεί μέσα. Στα δικά του εσωτερικά ταξίδια ο Spare κατάφερε να απεικονίσει τους κάτοικους του φασματικού αυτού κόσμου στα σκίτσα και στα σχεδιά του