top of page

Συνέντευξη του ερευνητή και συγγραφέα Θανάση Βέμπου

Ο Θανασης Βεμπος, είναι  ένας από τους αγαπημένους μας συγγραφείς καθώς και ένας εκ των πιο άρτιων και σοβαρών ερευνητών, τόσο στο εσωτερικό της χώρας, όσο και στο εξωτερικό. Βαθύς γνώστης της ζωής , μελετητής της ιστορίας και της επιστήμης συνιστά έναν απο τους πιο απολαυστικότερους συνομιλητές στην Ελλάδα!

 

 

Ερ: Πως και πότε άρχισες να ενδιαφέρεσαι και να ασχολείσαι με αυτά τα θέματα, ποια πράγματα σε ενέπνευσαν και σε επηρέασαν και ποιες ήταν οι πρώτες σχετικές κινήσεις σου;

Απ: Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, θυμάμαι να με ενδιαφέρουν όλα τα περίεργα, τα αινιγματικά και τα μυστηριώδη. Ίσως να με ενδιέφεραν και από προτού να θυμάμαι τον εαυτό μου, ή ίσως και ακόμα προτού υπάρξω ο εαυτός μου, αλλά ας μην το κάνουμε περίπλοκο κι ας συμμορφωθούμε με την αιτιοκρατία!

 

Την εποχή εκείνη ήταν ελάχιστα και δυσεύρετα τα ερεθίσματα: δημοσιεύματα σε εφημερίδες και περιοδικά, κάποια βιβλία, ελάχιστες ταινίες στο σινεμά και στην νεαρή τότε τηλεόραση. Αρχικώς με είχε γοητεύσει το αίνιγμα των ΑΤΙΑ, ή ιπτάμενων δίσκων όπως ήταν τότε γνωστότερο. Από την άλλη με ενδιέφερε το Διάστημα και η αστροναυτική. Είχα την τύχη να ζήσω την εποχή των επανδρωμένων προσσεληνώσεων του Apollo και να τις παρακολουθήσω άναυδος από την τηλεόραση.

 

Μαγευόμουν αφάνταστα από παλιές (και σπάνιες τότε) σειρές επιστημονικής φαντασίας, Star Trek, Lost in Space, Time Tunnel και άλλες. Ήταν βεβαίως μια εντελώς διαφορετική εποχή, όπου οι σχετικές ειδήσεις προκαλούσαν ένα πάταγο και έναν εντυπωσιασμό που είναι ουσιαστικά αδύνατο να γίνει αντιληπτός από τη σημερινή γενιά που μεγάλωσε και ανδρώθηκε στον κόσμο του Διαδικτύου και του πακτωλού των πληροφοριών. 

Ερ: Τι προβλήματα αντιμετώπισες και αντίστοιχα τι ενθαρρύνσεις έλαβες;

 

Απ: Ενθάρρυνση; Καμία. Προβλήματα; Ένα σωρό. Γονείς, οικογένεια, σχολείο, κοινωνία, θεωρούσαν πως όλα αυτά τα «φευγάτα» θέματα ήταν απλώς «ξεμυάλισμα» και «χαμένος χρόνος» που σε απομάκρυνε από το θεάρεστο «καθήκον» σου: να διαβάζεις τα μαθήματά σου, να γίνεις καλός και υπάκουος μαθητής, να σπουδάσεις και να γίνεις χρήσιμο μέλος της κοινωνίας. Βέβαια επειδή ήξερα πως αυτό που διαθέτει μέλη είναι το ανθρώπινο σώμα ή ένας σύλλογος και όχι η κοινωνία, κάπου δυσπιστούσα στις νουθεσίες των «μεγάλων». Άσε που δεν ήθελα να γίνω «μέλος» κανενός!

 

Όταν σε καίει πραγματικά ένα θέμα και δεν αφήνεις τον κομφορμισμό και τον καθωσπρεπισμό να πάρουν το απάνω χέρι, τότε έχεις αρκετές πιθανότητες να μεταβάλλεις την εσωτερική φλόγα σε πυρκαγιά, αρκεί να νικήσει το εγώ και όχι το υπερεγώ.

 

Από την άλλη μεριά, ευτυχώς σπίτι είχαμε μεγάλη βιβλιοθήκη στην οποία χανόμουν με τις ώρες αναδιφώντας βιβλία, λεξικά κι εγκυκλοπαίδειες, ταξιδεύοντας έτσι στα πέρατα του κόσμου και του χρόνου.

 

Μεγαλώνοντας βέβαια, είχα να αντιμετωπίσω και την ειρωνεία ή τη χλεύη πολλών του περίγυρού μου που θεωρούσαν πως όλα αυτά τα «παράξενα» είναι απλώς ανοησίες –με αποτέλεσμα άφθονους τσακωμούς και λογομαχίες. Βέβαια, από ένα σημείο και μετά έπαψα να δίνω την παραμικρή σημασία, όταν συνειδητοποίησα ότι ο χρόνος είναι το πιο πολύτιμο πράγμα που έχουμε στη διάθεσή μας.

 

Ερ: Από την ευρεία γκάμα θεμάτων που έχεις ερευνήσει ποια θεωρείς τα συναρπαστικότερα;

 

Απ: Όπως σου είπα, από παλιά με συνάρπαζε το θέμα των ΑΤΙΑ και ακόμα με συναρπάζει, αν και ο εν λόγω χώρος έχει καταντήσει τσίρκο και τρελάδικο εδώ και πολλά χρόνια. Με ενδιέφεραν επίσης τα αρχαιολογικά μυστήρια και το Παραφυσικό (paranormal) εν γένει, δηλαδή τα συμβάντα που δείχνουν ότι η πραγματικότητα δεν είναι πάντα αυτό που μας έχουν μάθει να πιστεύουμε πως είναι. Σιγά σιγά ανακάλυψα πως όλα αυτά –και ακόμα περισσότερα- είναι αλληλένδετα.

 

Ερ: Ποιο είναι το μεγαλύτερο μυστήριο που συνάντησες μέχρι σήμερα;

 

Απ: Η ύπαρξη του εαυτού μας και κατ’ επέκταση ίδιου του σύμπαντος! Γιατί να υπάρχουμε εμείς; Γιατί να υπάρχει το σύμπαν; Το απλούστερο θα ήταν να ήμασταν ανύπαρκτοι. Βέβαια έτσι δεν θα τίθετο θέμα μυστηρίου, αφού τότε δεν θα υπήρχε νους. Τέτοια ερωτήματα από ένα σημείο και μετά δεν έχουν ιδιαίτερο νόημα, αφού σχετίζονται με βαθιά υπαρξιακά θέματα, τα οποία, από ένα σημείο και μετά, δεν εξετάζονται, ούτε συζητιούνται, απλώς βιώνονται. 

 

 

Ερ: Ποια είναι η γνώμη σου για το ζήτημα της αρχαίας τεχνολογίας;

 

Απ: Λόγω του Παροντισμού, δηλαδή της εγγενούς τάσης να κρίνουμε το παρελθόν με βάση τα στοιχεία του παρόντος, θέλουμε σώνει και καλά να βλέπουμε «εξελιγμένη τεχνολογία» στην αρχαιότητα, και μάλιστα «τεχνολογία» όπως η σημερινή, ή τέλος πάντων, αντίστοιχες τεχνολογικές προσεγγίσεις όπως οι σημερινές.

 

Η εικόνα είναι απείρως πιο περίπλοκη. Από την άλλη, ο Παροντισμός δημιουργεί και την υποσυνείδητη πλάνη ότι οι λαοί αλλοτινών εποχών, όφειλαν να είναι «υποδεέστεροι». Αυτό οφείλεται στην ανόητη ιδέα της «αναπόφευκτης προόδου» που έχουμε εμφυτευμένη μέσα μας από την εποχή του Διαφωτισμού.

Οι λαοί άλλων εποχών ήταν απλώς διαφορετικοί, συνεπώς είχαν διαφορετική προσέγγιση στη σχέση τους με τη φύση. Είμαι πεπεισμένος ότι πολλοί αρχαίοι πολιτισμοί διέθεταν «εξελιγμένη τεχνολογία», αλλά με έννοια πολύ διαφορετική από το συνειρμό που προκαλεί η φράση. Πολύ πιθανόν να είχαν εκμεταλλευτεί τις δυνάμεις που σήμερα αποκαλούμε παραψυχικές: ψυχοκίνηση και υπεραισθητήρια αντίληψη. Ιδωμένα μέσα από αυτό το πρίσμα, πολλά από τα αρχαιολογικά αινίγματα αποκτούν άλλη όψη. Δεν χρειάζεται να είμαστε μυωπικά προσκολλημένοι στο τεχνολογικό ερμηνευτικό υπόδειγμα της εποχής μας.

 

Ερ: Ποιες είναι οι σκέψεις σου για την εκπομπή 'Ancient Alliens' ;

 

Απ: Παραπέμπω στην προηγούμενη απάντηση. Παιδαριώδεις προσεγγίσεις σε πραγματικά (ή όχι τόσο πραγματικά) αινίγματα.

 

Αφέλειες του τύπου: αφού το τάδε αρχαιολογικό αίνιγμα είναι ανεξήγητο, συνεπώς υπήρξε εξωγήινη παρέμβαση.

 

Ράβδος εν τη γωνία, άρα βρέχει…

 

Βέβαια το ευρύ τηλεοπτικό κοινό έχει τη μέση νοημοσύνη 12χρονου (αυτό έχει αποδειχτεί και επιστημονικά), συνεπώς διψά για απλοϊκές απαντήσεις, δεν μπορεί να κατανοήσει περίπλοκες απαντήσεις, δεν θέλει περίπλοκες απαντήσεις επειδή δεν μπορεί, ούτε και θέλει να σκεφτεί. 

Ο Θ.B. στο Ζαμβέζη, το ποταμό που χωρίζει Ζιμπάμπουε απο Ζάμπια. Ένας ιπποπόταμος στο βάθος.

Ο Θανάσης Βέμπος στην πύλη του Ήλιου στα υψίπεδα της Βολιβίας. Ο αινιγματικός πολιτισμός της Tiwanaku είναι ένα απο τα επίκεντρα της αρχαιοαστροναυτικής παραφιλολογίας..

Η εκπομπή του History Channel , Ancient Alliens , αν και βασίζεται μονίμως σε πληθώρα αστήρικτων θεωριών και φανταστικών συνδέσεων , γνωρίζει τα τελευταία χρόνια μεγάλη αποδοχή απο το κοινό

Ερ: Θεωρείς πως η αρνητική ενημέρωση δημιουργεί φαινόμενα nocebo; Εχεις εντοπίσει περιστατικά σε πρόσωπα του περιβάλλοντος σου ;

 

Απ: Ασφαλώς ναι, και στην πρώτη και στη δεύτερη ερώτηση. Όταν σου κάνουν πλύση εγκεφάλου ότι έχει αφόρητο και επικίνδυνο καύσωνα, θα πάθεις πιο εύκολα θερμοπληξία ακόμα και με 30 βαθμούς. Όταν σε βομβαρδίζουν με κινδυνολογικές ειδήσεις για τη διατροφή, την υγεία, το κλίμα, την εγκληματικότητα, την τρομοκρατία, την ανασφάλεια, τους κάθε λογής υπαρκτούς και ανύπαρκτους κινδύνους, επόμενο είναι να επηρεάζεσαι αρνητικά.

 

Κι όταν νοσεί το πνεύμα, νοσεί και το σώμα (και αντιστρόφως). Βέβαια όποιος έχει για αποκλειστική πηγή ενημέρωσης τα ΜΜΕ (κι εδώ συμπεριλαμβάνω και τους περισσότερους διαδικτυακούς «συστημικούς» τόπους), αυτά παθαίνει.

 

Το πρόβλημα είναι ευρύτερο και το θίγω και στο τελευταίο μου βιβλίο, «Το Σχήμα Πρωθύστερο»: η ελληνική κοινωνία περι­ήλθε πλέον σε μια κατάσταση η οποία μπορεί να ονομα­στεί Συλλογική Αμνησία-Αφασία-Αγνωσία-Αλαλία, εν συντομία ΣΑ4. Και για να ξέρουμε για τι πράγμα μιλάμε:

      ► Αγνωσία: απώλεια της ικανότητας αναγνώρισης.

      ► Αλαλία: μερική ή ολική αδυναμία άρθρωσης λόγου.

      ► Αφασία: προσωρινή ή μόνιμη απώλεια της ικανότητας για ομιλία, ακολουθούμενη και από απώλεια της ικανότητας για κατανόηση του προφορικού ή του γραπτού λόγου.

      ► Αμνησία: ολική ή μερική απώλεια μνήμης.

Για τη ΣΑ4 ευθύνονται αποκλειστικά και ολοκληρωτικά τα ΜΜΕ. Τελεία και παύλα. Αυτά είναι ο φυσικός αυτουρ­γός του εγκλήματος.

 

Αφήστε κατά μέρος τους ηθικούς αυ­τουρ­γούς, τους έμμεσους αυτουργούς, τους συναυτουργούς, τους συνενόχους κ.λπ.

 

Ερ: Έχεις βιώσει ποτέ χρονογλίστρημα όπως ο Άρνολντ Τόυνμπη;

 

Απ: Όχι τόσο έντονα, ούτε κατά προσέγγιση. Όμως είχα αρκετές ενδιαφέρουσες ονειρικές εμπειρίες –και πάλι αναφέρω αρκετά στο      «Το Σχήμα Πρωθύστερο», όσον αφορά την περίοδο που έκανα λεπτομερείς και πολύμηνες έρευνες σε αρχεία εφημερίδων. Η βασική ιδέα είναι πως, αν πειστείς ότι βρίσκεσαι στο παρελθόν, θα ταξιδέψεις στο παρελθόν.

 

Κι αυτό δεν το λέω «μεταφορικά», με την έννοια της γλυκερής αναπόλησης, ούτε όμως και «κυριολεκτικά» με την έννοια που μας έχει συνηθίσει η επιστημονική φαντασία. Το λέω με μια ενδιάμεση έννοια που είναι αφάνταστα συναρπαστική –αν και χρειάζεται πολλή και κοπιαστική προσπάθεια για να επιτευχθεί. 

Ερ: Συνωμοσίες είναι γνωστό ότι έχουν υπάρξει πάμπολλες στο ρου της Ιστορίας. Ποια είναι κατά τη γνώμη σου η μεγαλύτερη συνωμοσία . Είτε μεγαλύτερη πολιτική συνωμοσία, είτε στο χώρο της επιστήμης της θρησκείας και της έρευνας;

 

Απ: Δεν μπορώ να ιεραρχήσω τις συνωμοσίες. Η ιεράρχηση αυτή είναι εν πολλοίς και θέμα «μόδας». Πχ κάποτε ήταν πολύ της μόδας οι συνωμοσίες για τα μυστήρια της δολοφονίας του Τζων Κέννεντυ –στην Αμερική και τη Δύση βεβαίως, επειδή δεν νομίζω να ενδιέφεραν κανέναν πχ στην Σρι Λάνκα ή στη Μποτσουάνα. Η συνωμοσιολογία περί του αν υπήρξε ή όχι ο Σαίξπηρ δε νομίζω να ενδιαφέρει και πολλούς εκτός Βρετανίας.

 

Η συνωμοσιολογία περί Ομάδας Έψιλον δε νομίζω να ενδιέφερε κανέναν στην Πορτογαλία ή στη Φινλανδία. Εκτός αυτού, είναι και θέμα εποχής, επειδή οι μόδες έρχονται και παρέρχονται. Όχι πως δεν υπάρχουν συνωμοσίες –κάθε άλλο. Απλώς η αποκλειστικά συνωμοσιολογική προσέγγιση της Ιστορίας είναι ψυχοπαθολογικό σύμπτωμα.

 

Ερ: Έχεις συναντήσει ποτέ αναγνώστες οι οποίοι ήταν πιο προχωρημένοι στις έρευνες τους από εσένα; Εννοώ να μη θέλησαν αυτοί να μάθουν για την έρευνα σου αλλά εσύ για τις δικές τους;

 

Απ: Ίσως. Και λέω ίσως, επειδή οι πληροφορίες μιας προχωρημένης έρευνας δεν είναι πάντα διαθέσιμες ή κατανοητές, με την έννοια ότι πρέπει να τις ανακαλύψεις εσύ ο ίδιος για να έχουν κάποια πρακτική σημασία. Σε πρώτο επίπεδο βεβαίως, δηλαδή σε ό,τι αφορά τα δεδομένα, ναι, φυσικά, πολλοί έχουν συλλέξει δεδομένα και πληροφορίες που μπορούν να διαβιβαστούν και πολλοί μου έχουν δώσει στοιχεία που ανακάλυψαν, όπως τους έχω δώσει κι εγώ.

 

Ερ: Κρατικούς φορείς οι οποίοι θέλησαν να εκμεταλλευτούν τα πορίσματα των ερευνών σου;

 

Απ: Ναι, βέβαια!!!

Οι κρατικοί φορείς δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν τα πορίσματα των δικών τους ερευνών, των δικών μου θα μπορούσαν; Από την άλλη, είχα κατά καιρούς κάποιες περίεργες «κρούσεις» από μεμονωμένα άτομα, τα οποία εκδήλωναν έντονο ενδιαφέρον για κάποια έρευνά μου, ή κάποια στοιχεία μου. Είμαι βέβαιος πως τα άτομα αυτά δρούσαν ως βολιδοσκόποι ομάδων, οι οποίες με τη σειρά τους εντάσσονταν στον χώρο των κρατικών φορέων. 

Ερ: Ποια η γνώμη σου για τον Έλον Μασκ τα σχέδια του για κατάκτηση του Άρη αλλά και για τον Τρανσχιουμανισμό;

 

Απ: Κάθε φορά που διαβάζω κάποιο άρθρο σε εφημερίδα ή περιοδικό με θέμα την αστροναυτική έχω την εντύπωση ότι ο αποικισμός του Γαλαξία ξεκινά σε λίγες βδομάδες και ότι το αστρόπλοιο Εντερπράιζ είναι δεμένο στο ντόκο του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού. Λόγια, λόγια, λόγια και πάλι λόγια.

 

Θυμάται κανείς τον ντόρο που έγινε το 2004 την αναγγελία Μπους για «επιστροφή στη Σελήνη και πτήσεις στον Άρη» ως το 2020 μπλα-μπλα-μπλα; Όχι. Ας όψεται η Συλλογική Αμνησία.

 

Θυμάται κανείς όλη εκείνη την παρλαπίπα περί του της Επόμενης Διαστημικής Υπερδύναμης; (της Κίνας). Όλα αυτά επειδή βέβαια η Κίνα είχε καταφέρει το 2003 μετά από πάνω από δέκα χρόνια προσπάθειας να εκτοξεύσει ένα ρωσικό Σογιούζ που το βάφτισε Σενζού.

Οι Κινέζοι λέει θα στείλουν ανθρώπους στη Σελήνη, θα κάνουν αποικίες στον Άρη. Τρίχες!

 

Ας όψεται η Συλλογική Αμνησία. Απλούστατα, επειδή σε ό,τι αφορά τις επανδρωμένες πτήσεις δεν γίνεται τίποτα ή σχεδόν τίποτα (πού και πού κανένα ρωσικό Σογιούζ πηγαίνει 3 αστροναύτες στον Διαστημικό Σταθμό), η παραμικρή είδηση ή φημολογία, περιβάλλεται από την αίγλη της «προφητείας».

 

Τα ίδια και τα ίδια εδώ και δεκαετίες χρόνια. Όσο και να φαίνεται παράξενο, η πυραυλική τεχνολογία έφτασε στο ζενίθ της ανάπτυξής της στα μέσα της δεκαετίας του 1960.

 

Η ανάπτυξη της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών από την άλλη αποδυνάμωσε τη σημασία των επανδρωμένων πτήσεων.

Ο Θανάσης Βέμπος στο Kennedy Space Center , με φόντο στο βάθος,  στην εξέδρα εκτόξευσηςτο διαστημικό λεωφορείο Atlantis .

Ερ: Ποιος είναι ο σκοπός της σειράς των "τι θα γινόταν εάν" άρθρων σου ;

 

Απ: Να προσφέρει ερεθίσματα για σκέψη. Να εξερευνήσει εναλλακτικές ατραπούς ιστορικών εξελίξεων. Όχι πως τα πράγματα θα εξελίσσονταν έτσι ακριβώς όπως τα περιγράφω στα άρθρα. Απλά νοητικά παιχνίδια είναι. Θυμηθείτε όμως, ότι τα μικρά γατάκια παίζοντας μαθαίνουν να κυνηγούν και να υπερασπίζονται τον εαυτό τους…

 

Ερ: Κανένας περιηγητής στην αρχαία Ελλάδα δεν συνάντησε ποτέ ή δεν αναφέρει τίποτε για τα Μετέωρα. Επίσης έχουμε το παράδοξο των χρωμάτων στην αρχαιότητα, ο Ξενοφάνης περιέγραφε το ουράνιο τόξο με τρία χρώματα, ιώδες, κόκκινο και κίτρινο. Ακόμα και ο Αριστοτέλης μιλούσε για τα τρία χρώματα του ουράνιου τόξου.

 

Ο Δημόκριτος δεν ήξερε περισσότερα από τέσσερα χρώματα: Λευκό, μαύρο κόκκινο και κίτρινο. Ο Όμηρος περιέγραφε τη θάλασσα να έχει το χρώμα του κρασιού ... Τελικά μήπως εκτός από τη φυσική των υποατομικών σωματιδίων η Αρχή της Απροσδιοριστίας πρέπει να αρχίσει να μας προβληματίζει και στην επιστήμη της ιστορίας;

 

Απ: Θεωρώ πως ναι. Θεωρώ και διατείνομαι ότι υπάρχει μια αντίστοιχη Αρχή Απροσδιοριστίας της Ιστορίας, όπως υπάρχει η Αρχή Απροσδιοριστίας στη σωματιδιακή φυσική. Αυτή μπορεί να διατυπωθεί ως εξής: Όσο περισσότερο  προσεγγίζουμε ένα ιστορικό γεγονός, τόσο περισσότερο αυξάνεται ασυμπτωτικά η απροσδιοριστία για τις παραμέτρους που το ορίζουν στο χώρο και στο χρόνο.

 

Τι σημαίνει αυτή η Αρχή;

 

Σημαίνει πως υπάρχει μια εγγενής απροσδιοριστία σε ό,τι αφορά το παρελθόν. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει πως η επιστήμη της Ιστορίας πρέπει να πεταχτεί στα σκουπίδια, κατά τον ίδιο τρόπο που η συμβατική Φυσική δεν πετάχτηκε στα σκουπίδια μετά την ανακάλυψη της Αρχής της Απροσδιοριστίας και την έλευση της Κβαντομηχανικής.

 

Η νευτώνεια Φυσική εξακολουθεί να λειτουργεί μια χαρά στην καθημερινή ζωή. Απλώς η νέα αυτή θεώρηση, άνοιξε νέους ορίζοντες. Μας επέτρεψε να δούμε αλλιώς το σύμπαν. Η Αρχή της Απροσδιοριστίας στην Φυσική είχε συγκλονιστικές συνέπειες που δεν έχουν γίνει ακόμα ολοκληρωτικά αντιληπτές. Παρομοίως, η Αρχή της Απροσδιοριστίας στην Ιστορία έχει κι αυτή συγκλονιστικές συνέπειες που αμφιβάλλω αν γίνουν ποτέ ολοκληρωτικά αντιληπτές. Όλα είναι θέμα παρατηρητή. Ο παρατηρητής επηρεάζει το παρατηρούμενο –κι όχι μόνο στο μικρόκοσμο, όπως βολικά θέλουν να πιστεύουν όλοι νιώθοντας να αργοσαλεύει μέσα τους ένας βαθύτερος υπαρξιακός τρόμος.

 

Ο παρατηρητής δεν επηρεάζει μόνο τα παρατηρούμενα στο παρόν, αλλά και στο παρελθόν. Ο νους μας διαμορφώνεται έτσι ώστε να αντιλαμβάνεται το παρελθόν με διαφορετικό τρόπο σε διαφορετική εποχή. Το παρελθόν αλλάζει συνέχεια. Και αυτό είναι κάτι απόλυτα τρομακτικό, γιατί αν υποψιαστούμε ότι οι αναμνήσεις στο κεφάλι μας δεν είναι δικές μας, τότε τίνος είναι;

Ερ: Πιστεύεις πως η Γη είναι ένας ζωντανός οργανισμός;

Απ: Δεν έχουμε καταφέρει να ορίσουμε ικανοποιητικά τι σημαίνει «ζωντανός οργανισμός». Θεωρώ πως η Γη, ή καλύτερα η Γαία, είναι ένα αφάνταστα πολύπλοκο και χαοτικό σύστημα με δυνατότητα αυτορρύθμισης, δηλαδή Ομοιόστασης, κάτι που μπορεί να παραπέμπει σε «ζωντανό οργανισμό». Το σίγουρο είναι ότι βιόσφαιρα και πλανήτης είναι αλληλένδετα σε πολύ βαθύ επίπεδο –κάτι που παραπέμπει στην έννοια της Συνεξέλιξης.

 

Άλλωστε, ένα οργανωμένο σύστημα είναι πάντα κάτι περισσότερο από το άθροισμα των μερών που το αποτελούν. Το ίδιο και η Γαία.

 

Και γιατί να το πάρουμε αυστηρώς πλανητικά; Γιατί να μην θεωρήσουμε ολόκληρο το Ηλιακό Σύστημα ως ενιαίο σύστημα που είναι κάτι περισσότερο από το άθροισμα των μερών που το αποτελούν;

 

Γιατί να μην θεωρήσουμε τον ίδιο το Γαλαξία ως κάτι τέτοιο; Γιατί όχι το τοπικό Γαλαξιακό Σμήνος; Και πάει λέγοντας. Το Σύμπαν ολόκληρο είναι ιεραρχίες επί ιεραρχιών εμπεριέχειν και εμπεριέχεσθαι, μια ασύλληπτα περίπλοκη δομή, που περιλαμβάνει τη Ζωή και άπειρα άλλα.

Ερ: Ποια στοιχεία συνιστούν ένα τόπο δύναμης ;

 

Απ: Πολλά και διάφορα, και η έννοια «τόπος δύναμης» είναι αρκετά παραπλανητική. Όπως και να έχει, στο ομώνυμο βιβλίο μου επέλεξα ορισμένες παραμέτρους που όσο περισσότερες από αυτές καλύπτει ένας «τόπος δύναμης», τόσο σημαντικότερος είναι:

 

Aρχαιολογικό υπόβαθρο, σχέση με θρησκεία/λατρεία, με ίαση, με διεύρυνση της συνείδησης, με ενεργειακές εκδηλώσεις κάθε μορφής, αν διαθέτει διαχρονικότητα στην ιδιαιτερότητά του, αν έχει ιδιαίτερα γεωλογικά ή τοπογραφικά χαρακτηριστικά, αν εντάσσεται στην Ιερή Γεωγραφία, αν διαθέτει σχετικούς μύθους και παραδόσεις και τέλος αν υπάρχουν εκδηλώσεις Οριακών Φαινομένων σε αυτόν.

Ερ: Εάν είχες την επιλογή ένα βιβλίο σου να γίνει παγκόσμιο best seller ποιο θα διάλεγες;

 

Απ: Αυτό που δεν έχω γράψει ακόμα!

Λίγα λόγια για το Θανάση Βέμπο

Από μικρός ο υποφαινόμενος εμφάνισε μια περίεργη τάση να ασχολείται και να παθιάζεται με διάφορα «φευγάτα» και «περιθωριακά» θέματα. Αργότερα συνειδητοποίησε ότι δεν ήταν μια απλή τάση, αλλά μια ανίατη πάθηση. Σπούδασε Προγραμματισμό Η/Υ και μετά Δημόσια Υγιεινή, αλλά ταυτόχρονα ενδιαφέρθηκε και μελέτησε ένα σωρό ετερόκλητα πράγματα με αποτέλεσμα να έχει χαρακτηριστεί ως Πολυτεχνίτης κι Ερημοσπίτης –πράγμα εντελώς ανακριβές αφού από το Πολυτεχνείο έχει περάσει μόνο απέξω ενώ το σπίτι του μόνο έρημο δεν είναι.

 

Στην Εφορία δηλώνει «συγγραφέας», αλλά οι χαρακτηρισμοί «δημοσιογράφος», «ερευνητής», «ταξιδευτής», «μελετητής», «μεταφραστής» και αρκετοί άλλοι, είναι επίσης δόκιμοι.

 

Έχει μεταφράσει πάνω από 60 βιβλία –επιστημονικά και λογοτεχνικά- και έχει γράψει καμιά χιλιάδα άρθρα με αντικείμενο τη διαστημική τεχνολογία, την αστροναυτική-αστρονομία, τα παράξενα φαινόμενα, την έρευνα του παραφυσικού και του αγνώστου, την ανθρωπολογία-εθνολογία-λαογραφία, την οικονομία, τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στην ανθρώπινη κοινωνία και ψυχολογία και κάμποσα άλλα που δεν επιδέχονται εύκολα περιγραφής.Mέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί δεκαεννιά βιβλία του -δεκαπέντε non fiction και τέσσερα fiction (συγκεκριμένα science fiction). Διαατηρεί προσωπική ιστοσελίδα www.vembos.gr

 

Κείμενα και διηγήματά του έχουν επίσης εμφανιστεί σε ανθολογίες και συλλογικά έργα. Εχουν εκδοθεί επίσης και έξι μονογραφίες. Το χειρότερο είναι ότι έπεται και συνέχεια.Ταξιδεύει (όποτε μπορεί), αναζητά και γράφει ανταποκρινόμενος στο Κάλεσμα, προσπαθώντας να ιχνηλατήσει τις μυστικές διαδρομές του κόσμου, με όλα τα αινίγματα και τα μυστήρια που αυτός περιέχει. Η μεγάλη του αυταπάτη είναι ότι νομίζει ότι μπορεί να τα καταφέρει.

Επιστροφή 

Μοιραστείτε το άρθρο !

bottom of page