Ο νους δεν είναι ενα δοχείο που πρέπει να γεμίσει, αλλά μια φλόγα που πρέπει να ανάψει
Οι χαμένοι ορίζοντες και η απομάγευση του κόσμου
Γράφει ο Έρικ Σμυρναίος
Σύμφωνα με τελευταίες στατιστικές, οι θεάσεις UFOs (των γνωστών σε όλους μας «ιπτάμενων δίσκων»,) άγγιξαν το απόγειό τους το 1977, μια δεκαετία περίπου ύστερα από την προβολή της ταινίας του Στήβεν Σπήλμπεργκ, «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου». Το πλήθος των σχετικών μαρτυριών και των αποδεικτικών στοιχείων που τις συνοδεύουν είναι τόσο μεγάλο ώστε είναι πολύ πιθανό, οι ιστορικοί του μακρινού μέλλοντος, να πιστέψουν ότι κατά τα τέλη του εικοστού αιώνα ο πλανήτης Γη δέχτηκε μια μαζική εισβολή εξωγήινων επισκεπτών.
Κατά τα φαινόμενα, οι προαναφερθέντες εξωγήινοι, ξεκινώντας από κάθε γωνιά του γνωστού σύμπαντος, εισέβαλαν στους ουρανούς μας με αστραφτερά διαστημόπλοια κάθε είδους μεγέθους σχήματος και απόχρωσης, που τις νύχτες φεγγοβολούσαν σαν χριστουγεννιάτικα δέντρα.
Έπαιζαν κρυφτούλι με τα πρωτόγονα πολεμικά αεροσκάφη μας και προσγειώνονταν μαζικά στη Γη.
Συνέλλεγαν χώμα φυτά και ζώα-βοοειδή ως επί το πλείστον-και στη συνέχεια ανθρώπους στους οποίους, στην αρχή, έδιναν συμβουλές, ως πάνσοφα αστρικά αδέλφια και μεσσίες, που αφορούσαν την αναγκαιότητα της εγκαθίδρυσης της παγκόσμιας ειρήνης, της κατάργησης των πυρηνικών όπλων και της οικολογικής προστασίας του πλανήτη μας
Αργότερα βέβαια, τα πράγματα έγιναν πιο δυσοίωνα. Οι εξωγήινοι επισκέπτες άρχισαν να εμφυτεύουν μικροτσίπ στα ανθρώπινα θύματά τους τα οποία γονιμοποιούσαν με «ξένο» DNA. Επιπρόσθετα, όταν η κύηση του υβριδικού εμβρύου έφτανε σε κάποιο συγκεκριμένο στάδιο, το αποσπούσαν από τη μήτρα της γήινης μητέρας του και το έπαιρναν μαζί τους προκειμένου να αποπερατώσουν τους δικούς τους μυστηριώδεις σκοπούς. Αντικειμενικά μιλώντας, ο όγκος των σχετικών φωτογραφιών, των βιντεοσκοπήσεων, της ουφολογικής βιβλιογραφίας και των καταγεγραμμένων αναφορών από απαχθέντες και «επαφικούς» είναι τεράστιος. Κάποιοι μελλοντικοί ιστορικοί μπορεί κάλλιστα να ισχυριστούν ότι υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα στοιχεία που συνηγορούν ως προς την ύπαρξη των UFO παρά ως προς την ύπαρξη του Ιησού Χριστού, του Μωάμεθ ή του Μεγάλου Αλεξάνδρου της Μακεδονίας.
Σήμερα ωστόσο, αυτή η θεαματική εικόνα έχει αλλάξει. Αντίθετα με την παραπλανητική εντύπωση που κυριαρχεί στο ψηφιακό τοπίο των παγκοσμιοποιημένων μέσων μαζικής ενημέρωσης, την τελευταία πενταετία, οι αναφορές για θεάσεις άγνωστων ιπτάμενων αντικειμένων έχουν στην πραγματικότητα μειωθεί.
Επίσης, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε φέτος η Εταιρεία Ψυχικών Ερευνών του Λονδίνου, μια αντίστοιχη τάση παρατηρείται και σε αναφορές που αφορούν φαινόμενα πόλτεργκαιστ, θεάσεις φαντασμάτων, στοιχειώματα, ψυχοκινητικά φαινόμενα κτλ. Επιπρόσθετα, (αν και πολλοί από τους ερευνητές που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στην έρευνα τέτοιων φαινόμενων θα διαφωνήσουν με αυτόν τον ισχυρισμό), η γενιά των σημερινών ανθρώπων-στις ανεπτυγμένες χώρες του Δυτικού Κόσμου τουλάχιστον- εμφανίζεται πολύ πιο δύσπιστη ενάντια στα παραφυσικά φαινόμενα από ότι οι πρόγονοί της. Ίσως, (σύμφωνα πάντα με την καθησυχαστική-συμβατική εξήγηση του φαινόμενου), γιατί η γενικότερη άνοδος του μορφωτικού επιπέδου του ευρύτερου πληθυσμού έχει προκαλέσει την ανάπτυξη ενός υγιούς σκεπτικισμού που δεν επιτρέπει σε «παρατραβηγμένους» και «εξωφρενικούς» ισχυρισμούς να διεκδικήσουν την γενικότερη ευπιστία.
Ίσως όμως και να συμβαίνει κάτι άλλο, κάτι το πολύ πιο ανησυχητικό.
Ο μεγάλος Ελβετός ψυχολόγος Κάρλ Γιουνγκ, στα τελευταία 20 χρόνια της ζωής του καταπιάστηκε με απαγορεύμενα θέματα για την επιστήμη όπως αυτά των UFO, της αλχημείας και της παραψυχολογίας
Αναμφισβήτητα, όπως επισημαίνει ο ερευνητής Ζακ Βαλέ στα εκπληκτικά βιβλία του που προσέγγισαν το φαινόμενο των UFO με τρόπο εντελώς καινοτόμο, η προαιώνια αποδοχή της ύπαρξης «ανεξήγητων» και «μεταφυσικών» περιστατικών από το ανθρώπινο είδος, αποτελεί προέκταση-και επιβεβαίωση-μιας πάγιας πεποίθησης ότι υπάρχει κάποιο μυστηριακό επέκεινα, ένας άγνωστος κόσμος που συνυπάρχει με τον δικό μας και τον επηρεάζει καταλυτικά.
Τα «μεταφυσικά», φαινόμενα λειτουργούν ως απτές αποδείξεις της ύπαρξης του ιερού, μιας βαθύτερης αλήθειας που εμπλουτίζει με νόημα το φαινόμενο της ζωής. Ο ριζοσπαστικός ψυχολόγος Καρλ Γιουγκ που ανέπτυξε την θεωρία των Αρχέτυπων, συνέλαβε την ιδέα ενός Συλλογικού Ασυνείδητου το οποίο μοιράζεται ολόκληρη η ανθρώπινη φυλή και το οποίο εκδηλώνεται στο αντιληπτικό μας πεδίο με τη μορφή διαχρονικών εικόνων με συμβολική σημασία που προκαλούν έντονες και συγκεκριμένες ψυχικές αντιδράσεις στους ανθρώπους όλων των εποχών.
Τα Αρχέτυπα του Jung μεταμφιέζονται στο πέρασμα των αιώνων, υιοθετούν μορφές που είναι οικείες στους ανθρώπους της εκάστοτε εποχής προκειμένου να τους προσεγγίσουν και να επικοινωνήσουν μαζί τους. Επενεργώντας επάνω στη συλλογική αντίληψη της ανθρωπότητας ως προς το σύμπαν και τον εαυτό της, εκδηλώνονται σε ένα ημί-πραγματικό επίπεδο και ενεργοποιούν έναν μηχανισμό ψυχικής ομοιόστασης που εξασφαλίζει την επιβίωση του είδους.
Ο Jung είχε εντυπωσιαστεί μάλιστα από το φαινόμενο των Ufoκαι είχε ισχυριστεί ότι αποτελούν μηνύματα από «την ψυχή του κόσμου» (anima mundis)-από το συλλογικό Ασυνείδητο δηλαδή-προς τους αγχωμένους και πολύ-διασπασμένους ανθρώπους του εικοστού αιώνα οι οποίοι έχουν συγκλονιστεί από την απειλή της Ατομικής Βόμβας και τους κινδύνους που συνεπάγεται η χρήση της ως όπλου.
Τα ufos, είναι κατά τη γνώμη του εικόνες-σύμβολα που μας υπενθυμίζουν την πραγματικότητα της κοσμικής ολότητας. Γι’ αυτό και το σχήμα των περισσοτέρων από αυτά είναι κυκλικό ή σφαιρικό (σχήματα που αποτελούν διαχρονικά σύμβολα ενότητας).
Σε περασμένες εποχές, η ύπαρξη ενός ανώτερου πνευματικού κόσμου όπου εδράζει το πραγματικό νόημα της ζωής απεικονίζονταν-και επιβεβαιωνόταν-μέσω της δημιουργίας φαντασμαγορικών και υποβλητικών κατασκευών. Οι περίτεχνες προσόψεις των καθεδρικών ναών της Ευρώπης, αποτελούν περίτρανο παράδειγμα αυτής της τάσης:
Οι πολύχρωμοι και εκθαμβωτικοί υαλοπίνακες που τους στολίζουν και που ακτινοβολούν στο φως του ήλιου, οι εντυπωσιακές τελετές λατρείας, τα χρυσοποίκιλτα άμφια των ιερέων, τα υπέροχα τέμπλα, τα διαμαντοστόλιστα ιερά κειμήλια, όλα αυτά επέβαλλαν την πραγματικότητα ενός κόσμου άλλου, καλύτερου, μεστού από ελπίδες νοήματα και ομορφιά.
Με την έλευση της εποχής του Διαφωτισμού και την εξάπλωση της λογικής σκέψης, η πεποίθηση για την ιερότητα της Φύσης που απεικονίζονταν στην καλλιτεχνική απόδοση υπέροχων τοπίων, είχε το ίδιο ακριβώς σκοπό. Οι άνθρωποι εκείνων των καιρών εντυπωσιάζονταν από εκείνη τη μεγαλόπρεπη ομορφιά που ενίσχυε τις πεποιθήσεις τους και τους ενθάρρυνε στο να μεταβούν σε μια μυστηριακή μέθεξη με το ιερό.
Στην εποχή μας όλα αυτά έχουν αλλάξει. Το 1967, ο Μαρξιστής Θεωρητικός Guy Debord, στο βιβλίο του «Η κοινωνία του Θεάματος» ισχυρίστηκε ότι η καταναλωτική κουλτούρα έχει αποκτήσει πλέον τις διαστάσεις μιας εναλλακτικής πραγματικότητας. Έχει αντικαταστήσει τον βαρετό και γκρίζο κόσμο της καθημερινότητας με ένα πολύχρωμο και φαντασμαγορικό σύμπαν όπου δεν έχει καμία σημασία το κατά πόσο μπορεί κάποιος να γευτεί τις απολαύσεις του. Το μόνο που μετράει πλέον είναι η επικρατούσα ψευδαίσθηση της αφθονίας και των απεριόριστων επιλογών που προσφέρεται στον καταναλωτή με τη μορφή εκθαμβωτικών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών.
Guy Debord, εμβληματική φιγούρα για το κίνημα των καταστασιακών