Γράφει ο Φοίβος Καλφόπουλος

 

 

 

 

 

   H τέχνη της πλοήγησης ή αλλιώς η τέχνη του περπατήματος. Σίγουρα μαζί με την αναπνοή είναι οι πιο υποτιμημένες ανθρώπινες ενέργειες. Αυτό συμβαίνει διότι είναι κάτι τόσο προσιτό κα καθημερινό που κανείς δεν ενδιαφέρεται περαιτέρω να διερευνήσει τις πιθανότητες που κρύβουν αυτές οι απλοϊκές διαδικασίες. Είναι κάτι δεδομένο για το σύγχρονο δυτικό άνθρωπο. Κι όμως πίσω από τόσο απλές λειτουργίες κρύβονται συνήθως κλειδιά πανίσχυρα για το ξεκλείδωμα λανθανουσών πνευματικών δυνάμεων.

 

 Ο Νietzsche έλεγε πως ο περίπατος, είναι το καλύτερο διανοητικό διεγερτικό. Και πως να μην είναι άλλωστε αφού είναι για εκατομμύρια ανθρώπους ένας τρόπος να καθαρίζουν το μυαλό τους , να βάζουν σε μία υποτιθέμενη τάξη τις σκέψεις τους , να γεμίζουν το μυαλό τους με νέες εικόνες και τους πνεύμονες τους με φρέσκο αέρα .

 

Έτσι αφού για κάθε φυσιολογική λειτουργία κρύβονται από πίσω ανεξερεύνητες δυνατότητες , δε θα μπορούσε και το περπάτημα , η πλοήγηση στο ζωντανό οργανισμό που αποκαλούμε γαία να μη κρύβει κι αυτό κάποια ιδιαίτερα μυστικά. Ο Castaneda περιγράφει στα βιβλία του τους τρόπους με τους οποίος ο πολεμιστής πετυχαίνει το περπάτημα της δύναμης.  Αλλά και από τη προσωπική πείρα όποιος πειραματίζεται με το περπάτημα θα ανακαλύψει με το καιρό την ιδιομορφία του κάθε τόπου που περιδιαβαίνει , ποιες περιοχές εμπνέουν συγκεκριμένες καταστάσεις και ποιες όχι. Ο υπόγειος κόσμος των σπηλαίων η και των πόλεων ανέκαθεν γοήτευε τους ανθρώπους και ασκούσε πάνω τους μια μυστηριακή έλξη. Αλλά παράλληλα και οι κορυφογραμμές αποτέλεσαν τόπους δύναμης και λατρείας.

megapolisomancy

    Αρχαίο τρυποπέρασμα 2500ετών στη Κορνουάλη της Γαλλίας. Το μεγαλιθικό αυτό δακτυλίδι κατέχει θεραπευτικές ιδιότητες. Κατα την Εαρινή ισημερία το φεγγάρι εμφανίζεται ακριβώς στο κέντρο του δακτυλιδιου και η πέτρα αποκτάει έναν επιπλέον δακτυλίδι φωτος

Μια τεχνική για φευγαλέο πέρασμα μέσα από ποικίλα περιβάλλοντα που οδηγεί στην έμπνευση αισθητικών καταστάσεων , μια ιδιότυπα περιπατητική τελετουργία μέσα στη πόλη που οδηγεί σε διαφορετικές αντιληπτικές καταστάσεις. Όσοι γνωρίζουν μπορούν να συνδέσουν το Derive και με τα τρυποπεράσματα που ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένα στην ελληνική ύπαιθρο. Τα τρυποπεράσματα ήταν μία θεραπευτική και όχι μόνο τεχνική βασισμένη στις αρχές της συμπαθητικής μαγείας. Βρίσκεις ένα πέρασμα , μία διάβαση που συνήθως είναι μία υπόγεια σήραγγα ή μία φυσική τρύπα σε βράχο από όπου περνάς μέσα με σκοπό να καθαριστείς από την ασθένεια και γενικότερα να μεταβείς προς την ανάρρωση.

Έτσι έχουμε ένα μικρό πυρηνα ατόμων να πραγματοποιούν  χιλιάδες τρομοκρατικές ενέργειες ,  κλέβουν αμάξια , μηχανές και καμιονέτες ακατάσχετα, ληστεύουν από τράπεζες υπέρογκα πόσα. Καταφέρνουν να τρομοκρατούν με βομβιστικές επιθέσεις ακόμα και τα καλύτερα προάστια των Αθηνών όπως είναι η Εκάλη , παρακολουθούν και επιτίθενται στους πιο καλοφυλαγμένους στόχους όπως είναι τα τηλεοπτικά κανάλια και οι πρεσβείες . Για να παραμείνει μία οργάνωση με τέτοια πυκνή δράση άπιαστη ή αόρατη αν θέλετε για δεκαετίες , σίγουρα μεσολαβούν πολλοί παράγοντες, ο καθένας μπορεί να σκεφτεί αρκετούς. Το ερώτημα που με απασχολεί προσωπικά είναι πως ένας

άνθρωπος είναι στη παρανομία 20 χρόνια πραγματοποιώντας καθημερινά δεκάδες παρακολουθήσεις στόχων σε κεντρικά σημεία της Αθήνας, δίνοντας δεκάδες <<ραντεβού ασφαλείας>>, πυροβολώντας , ληστεύοντας και παρόλα αυτά παραμένει φάντασμα.

Όταν ο λαβύρινθος των σκέψεων μέσα στο προσωπικό μας χώρο , το κεφάλι μας , περιπλεχθεί άρτια και συνδυασμένα με τον εξωτερικό λαβύρινθό του πλανήτη , όταν ορμόνες όπως η ανδρεναλίνη και η νορεπινεφρίνη αρχίσουν να εκκρίνονται  , ιδιαίτερες μεταμορφώσεις μπορούν να λάβουν χώρα και το ανθρώπινο μυαλό να μεταπέσει σε κβαντικά άλματα . Ποιός είναι ο κόσμος πιθανοτήτων που ανοίγεται σε κάποιον που κατέχει τη τέχνη της περιπλάνησης; Μπορεί να κινείται ανενόχλητος στη πόλη κατέχοντας την ικανότητα να αποφεύγει τα βλέμματα των ανθρώπων . Κάτι σαν μια νοητική ασπίδα που αποτρέπει τη πιθανότητα να γίνεις αντιληπτός από τους υπόλοιπους ανθρώπους στο δρόμο. Μπορεί να δημιουργήσει η να βρει περάσματα που θα εξυπηρετούν τους δικούς τους μοναδικούς σκοπούς...

Μοιραστείτε το άρθρο !

Ο συντονιστής της 17Ν φαίνεται πως είναι άριστος γνώστης της πόλης και των μυστικών της . Τα υπόλοιπα μέλη της οργάνωσης των αποκαλούσαν φαναρολόγο γιατί είχε την ικανότητα να συντονίζει το βάδισμα του με τους κύκλους των φαναριών . Στη βιογραφία του αναφέρει πως το 1978 ήρθε σε επαφή με ένα από τα παλαιότερα μέλη του ένοπλου επαναστατικού χώρου , ένα ψηλό άνδρα με το κωδικό όνομα Αρριανός , ο οποίος τον μύησε στη σχολή της περιπατητικής. Επίσης αναφέρει πως προσπαθούσε να εφαρμόζει τη τέχνη του αόρατου όχι μόνο στους δρόμους της πόλης αλλά και σε κάθε έκφανση της ζωής του. Μάλιστα σε ορισμένα σημεία αφήνει σκοτεινά υπονοούμενα που μπορούν να κάνουν το φαντασιακό κάποιου να οργιάσει λέγοντας πως << ήμασταν πάντα ένα βήμα μπροστά από τις διωκτικές αρχές , ακούγαμε τις συνομιλίες τους , ήμασταν αόρατοι για αυτούς κάποιες φορές κυριολεκτικά ... τους ακουμπούσαμε !  >>   

 

 

 

 

Τεχνικές

 

 

  Όλα αυτά μπορεί να μοιάζουν φαντασιόπληκτα και τρελά αλλά η τέχνη της αορατότητας είναι αρκετά διαδεδομένη στο χώρο του αποκρυφισμού. Ο Aleister Crowley εξομολογείται πως η αορατότητα είναι εφικτή και την έχει κατακτήσει πολλές φορές. Λέει χαρακτηριστικά πως << κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει εφικτό όταν η συγκέντρωση σου  είναι τόσο δυνατή ώστε το περιεχόμενο των σκέψεων σου είναι η μόνη πραγματικότητα στο σύμπαν . Χάνοντας ολικά τη συνειδητότητα του ποιος είσαι , που βρίσκεσαι και τι κάνεις , φαίνεται πως η "ασυνειδησία" γίνεται μεταδοτική. Κανείς απο τους ανθρώπους γύρω σου δεν πρόκειται να σε προσέξει. >>

 

 Στη συνέχεια αναφέρει πως απέκτησε την ικανότητα να περνάει πλήρως απαρατήρητος απο το κόσμο τριγύρω του. Σε σημείο μάλιστα που βάδιζε στο δρόμο ντυμένος με μία πορφυρόχρυση ρόμπα και ένα στέμμα στολισμένο με κοσμήματα χωρίς κανείς να είναι ικανός να τον δει. Αυτή η ικανότητα του μάλιστα αναφέρει πως του έσωσε τη ζωή καθώς σε ένα περιστατικό στη Καλκούτα του επιτέθηκαν ληστές με μαχαίρι . Αυτός ζυγίζοντας το ρίσκο για τη ζωή του αποφάσισε να πυροβολήσει. Δεκάδες κάτοικοι της περιοχής έπειτα από την αναφορά του γεγονότος προσπάθησαν να τον εγκλωβίσουν αλλά χάρη στην ικανότητα του κατάφερε να περάσει απαρατήρητος ανάμεσα τους.

 

 

Ποιος μπορεί να χαρακτηριστεί ως αστυμάγος ;

 

Επίλογος

 

Είναι μεσάνυχτα και ξαπλώνω στο κρεβάτι μου χαμένος στην συνήθως ακίνδυνη νοητική σφαίρα των σκέψεων . Οι σουρεαλιστές δεν αναζητούσαν μέσα από τα έργα τους μία υπερβατική πραγματικότητα κυρίως επιδίωκαν να γονιμοποιήσουν τη πεζή πραγματικότητα με υπερβατικές καταστάσεις, χρώματα ,γεωμετρίες . Αινιγματικοί αρχιτέκτονες όπως ο Gaudi ενσωματώνουν στα κτίρια τους σύσσωμο τον αλλόκοσμο.

 

Από την αρχή της ιστορίας συμμορίες επίδοξων εξουσιαστών δίνουν μάχη για το που θα κτιστούν τα τείχη της πραγματικότητας ,προσπαθώντας να τα τοποθετήσουν εκεί που είναι πιο βολικά για αυτούς. Οι άνθρωποι πιστεύουν εύκολα και δέχτηκαν τα τείχη ως αληθινά.

 

Βλέπω ωχρά νεκρά πρόσωπα καταστασιακών και ακούω τις φωνές τους να αντηχούν στα στεγανά του μυαλού μου. Εξόριστα καταραμένα προσωπικά φαντάσματα που ψιθυρίζουν. Όλα είναι ρευστά . Το μόνιμο δεν είναι παρά μία άθλια αυταπάτη. Υπάρχουν μυστικά , μυστικά που πρέπει να ανακαλύψεις. Δεν υπογράψαμε τίποτα . Δεν συμβιβαζόμαστε με τίποτα. Η ζωή δεν έχει εγχειρίδιο χρήσης . Κανένας δε ξέρει τι του γίνεται. Ο καθένας συνθέτει το δικό του εγχειρίδιο .

 

Υπάρχουν περάσματα που οδηγούν ΑΛΛΟΥ. Πρέπει να τα βρεις. Εξελίξου. Εάν δεν τα βρεις δημιούργησε τα . Πάρε κι άλλους μαζί σου.

 

Υπάρχουν περάσματα , μυστικά κρυμμένα στο σκοτάδι. Υπάρχουν πόρτες , αψίδες , πύλες  .  Η πραγματικότητα είναι ανεξάντλητη κι ανεξερεύνητη. Σπάσε το κλουβί της καθημερινότητας κι ακολούθησε  στη νύχτα τα αθόρυβα βήματα όλων των ανυπόταχτων ψυχών που καταναλώθηκαν από τη φλόγα της Αναζήτησης , στο κυνήγι για το τόπο της αυθεντικής ατόφιας ελευθερίας

 

"Ας μην κοιτάξουμε πίσω μας, ω Λωτ, και σεις δραπέτες Γομορίτες, αρκετά με το κακό. Πρόσω ολοταχώς! Θα μεταλλαχθούμε εντελώς. Θα διακτινιστούμε αλλού."

  Αυτός που αντιμετωπίζει τη πόλη ως ζωντανή οντότητα και γνωρίζει τις διαδρομές που ακολουθεί η ροή ενέργειας και πληροφορίας . Αυτός που γνωρίζει τη ψυχική ατμόσφαιρα που εμπνέει η κάθε περιοχή της πόλης αλλά και τους ψυχολογικούς τύπους ανθρώπων που η καθεμία έλκει. Αυτός που γνωρίζει τη μορφολογία των ανέμων στα στενάκια της, το ρυθμό της κίνησης αμαξιών στις αρτηριακές φλέβες της, το ρυθμό των φαναριών ,τα χρονοδιαγράμματα των κατοίκων και τα αυτοματοποιημένα δίκτυα διαδρομών τους, ποιοι τύποι ανθρώπων συχνάζουν σε ποια μέρη. Αυτός που γνωρίζει τους απαγορευμένους χάρτες για κάθε πολίτη , τους χάρτες των υπόγειων διαδρομών, των τούνελ και των σηράγγων , των κούφιων λόφων και των σπηλαίων καθώς και του ηλεκτρικού , υδραυλικού και τηλεφωνικού δικτύου . Αυτό που γνωρίζει τα κομβικά σημεία δύναμης της πόλης και τα ελέγχει η και τα καταρρίπτει.

17 Νοέμβρη

 

 

   Τώρα ας περιπλέξουμε ακόμα τα πράγματα μιας και δεν ήταν ήδη αρκετά περιπλεγμένα. Υψηλόβαθμο στέλεχος των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών τον αποκάλεσε ως το πιο ολοκληρωμένο τρομοκράτη της Ευρώπης.

 

 Το καλοκαίρι του 2002 τα μέλη της οργάνωσης έπεφταν στα χέρια των αρχών , το ένα μετά το άλλο σαν πλακέτες του ντόμινο. Αυτός περνώντας 2 μήνες στο επίκεντρο της επικαιρότητας ως νο1 καταζητούμενος και με τις αρχές να μην είναι ικανές να τον εντοπίσουν αποφάσισε τελικώς να παραδοθεί. Όπως εξομολογείται λίγες στιγμές πριν παραδοθεί , ζήτησε από τον οδηγό ταξί βρισκόμενος καθοδόν προς τη ΓΑΔΑ να κάνει μία στάση στην Καλλιροης να προμηθευτεί νερό από το περίπτερο. Ηξερε όπως χαρακτηριστικά είπε πως δεν ήταν από τη παλιά πηγή που άρδευε τη πόλη αλλά ο συμβολισμός παραμένει ! Μπορεί μία τέτοια ενέργεια να μην έχει σημασία για κάποιον αλλά σε εμένα φανερώνει έναν άνθρωπο με πίστη  στις μαγικο-συμβολικές πράξεις και στη ψυχογεωγραφία ενός τόπου.

 

Ο λόγος γίνεται για βασικό μέλος και συντονιστή της τρομοκρατικής οργάνωσης 17 Νοέμβρη ,. Το ενδιαφέρον μου τράβηξε η δήλωση του στο δικαστήριο άλλα και αλλού ότι μπορούσε να εφαρμόσει τεχνικές αορατότητας. Δεν άφησε να εννοηθεί ότι κατείχε κάποιο αόρατο μανδύα ή κάποιο gadget με τεχνολογίας αιχμής απλώς όπως δηλώνει ήξερε να κινείται στο χώρο με τέτοιο τρόπο ώστε να μη γίνεται αντιληπτός απο το ανθρώπινο μάτι.

 

Όλα αυτά μου θύμισαν τον αναπτυσσόμενο μαγικό κλάδο του αστικού σαμανισμού , τους flaneurs , τους καταστασιακούς και έτσι το ενδιαφέρον μου αυξήθηκε κατακόρυφα προς το πρόσωπο του. Γιατί εδώ που τα λέμε και χωρίς να έκανε τη δήλωση αυτή , η διαδρομή της 17 Νοέμβρη αποτελεί ίσως τη πιο σκοτεινή και αινιγματική υπόθεση της μεταπολίτευσης.

 

Η οργάνωση αυτή παρέμεινε άπιαστη για 28 συναπτά έτη αποτελώντας πηγή για ατελείωτη παραφιλολογία . Η εικοσιοχτάχρονη δράση της χωρίς μάλιστα να έχει αφήσει πίσω στις αρχές ούτε ένα ίχνος αποδεικτικού στοιχείου της χάρισε άλλωστε και το προσωνύμιο οργάνωση-φάντασμα. ¨Όπως γνωρίζουμε η βασική δομή της δε ξεπέρασε ποτέ τα 20 άτομα .;

Άραγε υπάρχει διαφορά από το να περπατάς αυτοματοποιημένα δίκτυα διαδρομών που οδηγούν στο σπίτι σου η στη δουλειά σου από το να διασχίζεις τις κορυφογραμμές ενός βουνού ή να περπατάς φιδογυριστά στις δεκάδες ορθόπετρες της βρετανικής υπαίθρου.  Ο συνδυασμός της πνευματικής οξύτητας αλλά και η ενεργειακή δύναμη που διαθέτει ένας τόπος μπορεί να αυξήσει ακόμα περισσότερο την εμπειρία. Κάπου εκεί στο ρευστό χώρο που δημιουργείται από το πνευματικό ταξίδι του μυαλού και την υλική περιπλάνηση ενός σώματος που έχει δεχθεί τη κατάλληλη προετοιμασία πριν μπλεχτεί στις ενεργειακές ροές του δικτύου της πόλης και της υπαίθρου ανοίγεται η δυνατότητα θαυμαστές καταστάσεις να συμβούν  

Στο Ναζκα του Περού σαμάνοι ακόμα βαδίζουν πάνω στις μυστηριακές γραμμές υμνώντας τους αρχαίους θεούς. Τα μονοπάτια του δράκοντα για τους αρχαίους , οι γραμμές ley για εμάς τους μεταγενέστερους συνιστούν ενεργειακές ροές οι οποίες προέρχονται το φυσικό μαγνητισμό της γής. Αποτελούν ένα δυναμικό ενεργειακό δίκτυο το οποίο συνεχώς μεταβάλλεται ή για κάποιους άλλους ένα στατικό δίκτυο ευθειών γραμμών. Πάντως ο χαρακτηρισμός δράκοντας και ερπετό σε αρκετούς αρχαίους λαούς υποδεικνύει για μένα και τη φιδογυριστή-σπειροειδή μορφολογία τους.

 

Το 19ο αιώνα μέσα από τους κόλπους των Ντανταϊστών και των Σουρεαλιστών ξεπήδησε ένα ιδιότυπο κίνημα , αυτό των Flaneur. Flaneur σημαίνει περιπλανητής και σκοπός του είναι μέσα από τη πλοήγηση του να εξερευνήσει τις αισθητικές ατμόσφαιρες της πόλης. Ο Flaneur στη συνήθως χωρίς κάποιο ιδιαίτερο σκοπό περιπλάνηση του , προσπαθεί να χάσει τον εαυτό του , να προβάλει τη φαντασία του στους δρόμους της πόλης και να ενωθεί με τις ιδιότυπες ατμόσφαιρες της. Το σουρεαλιστικό κίνημα εισήγαγε και τον όρο passage στο παιχνίδι της περιπλάνησης.

 

Το Passage ( πέρασμα ) χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει διαβάσεις μέσα τη πόλη , πύλες , κατώφλια τα οποία οδηγούν σε μία διαφορετική αντιληπτική πραγματικότητα. Η γοητεία των passages μεταφέρθηκε αργότερα και στο κίνημα των Καταστασιακών. Οι Καταστασιακοί , αυτοί που κατασκευάζουν καταστάσεις με εμβληματική μορφή τον Guy Debord θα κάνουν πάμπολλα πειράματα μέσα στις πόλεις και θα κάνουν γνωστή τη μέθοδο του derive

Επιστροφή